Børgefjellbua – Steikvasselv

Teltplassen vi kalte «høyfjellspanorama»

Velkommen til Nord-Norge!  Allerede første dagen av denne vinteretappen gled vi inn i Nordland, på vei nordover på ski i Børgefjell i vinterskrud. Vi trodde jo egentlig at vi skulle på vårskitur seint i april 2017, men da turen startet oppdaget vi at det var full vinter med metervis med snø! Vi hadde med oss all proviant vi trengte for seks dager i vinterfjellet, og kursen måtte vi stake ut selv.  Det ble nok et vakkert eventyr – med ski, pulk og vintertelting!

Herlige nedkjøringer

Full vinter!

29.april 2017 Børgefjellbua – Viermahytta – teltplass «høyfjell» mellom Kjukkelvatnet og Vestre Tiplingen.

Turen startet med fly fra Stavanger til Trondheim om kvelden 28.april, og videre med tog kl. 00.06 med ankomst Namsskogan stasjon kl. 03.27. Der ventet tilbringertjeneste-taxi på å ta oss med til Børgefjellbua. Nydelig soloppgang i vakkert åpent høyfjellslandskap. Vi pakket ut soveposene og prøvde å sove litt på venterommet i Børgefjellbua før vi ble fraktet med snøscooter over Namsvatnet kl. 9.00. Dette for å spare mine gnagsårutsatte hæler…

Vinterturen startet oppover gjennom åpne, nydelige Viermadalen, der vi laget våre egne skispor. Her var det mye dyrespor i snøen, og vi så spor etter ulv to steder. I Børgefjell er det ingen merking hverken sommer eller vinter, så vi måtte finne vår egen vei. På forhånd hadde vi studert andre turgåere sine rutevalg og lagt inn spor vi planla å følge på GPS-en, samt tegnet ruten inn på kartet. Vi var litt slitne etter en natt på reisefot, så etter lunsjpausen satte vi opp teltet for en soverast i le for kald vind. Etter hvilen var det på med feller og oppover i høyfjellsterreng. I løpet av dagen forlot vi Sør-Norge da vi gled inn i Nordland fylke.

23,5 km. Sol og temmelig kaldt, med nydelig soloppgang og solnedgang. Overnattet i telt mellom Kjukkelvatnet og Vestre Tiplingen.

Børgefjell

Farvel til Børgefjell!

30.april 2017 Teltplass «høyfjell» –  Austre Tiplingen – teltplass «rypelia» like bak Harevasstua

Camelbackposene våre var frosne etter en iskald vinternatt i teltet. Vi ventet på litt sol på teltduken før vi stod opp i dag.

Det ble nok en nydelig dag i høyfjellseventyret! Lettgått terreng med flere vann og lette nedoverbakker. Vi så mye dyrespor, flokker med ryper og små reinsdyrflokker som beitet på avblåste, bare flekker med reinlav. Også i dag hadde vi lunsj og en hvil i teltet midt på dagen, vi begynner jo tross alt å bli «godt voksne» 🙂

På Tiplingvannene traff vi glade isfiskere- først Sigve, som hadde satt opp telt midt på vannet og pilket i flere hull like utenfor teltåpningen. På Austre Tiplingvannet kom et par lett berusede glade nordlendinger forbi oss med scooter, og stoppet for å slå av en prat. De hadde brukt helgen på isfiske, og gav oss fire fine ørret! Hvilken lykke å få fersk fisk til middag! Etter Austre Tiplingen fulgte vi et scooterspor ned til Harevasstua. Vi slo leir for natten i en li full av klukkende ryper.

30,5 km. Sol og kaldt vintervær. Overnattet i telt i lia bak Harevasstua

Trygt rutevalg!

1.mai 2017 Teltplass «rypelia» – Daningen – teltplass «furuåsen» ovenfor Unkervatn

I dag våknet vi til sol på teltduken, som gir god lunk inni teltet. Vi hadde egg, ørret, polarbrød og kakao til frokost. Nam! God mat skal det være på tur!

Det var mildere i dag, og skituren gikk lett oppover lien og bratt ned til vannet Daningen (750 moh). Her er full vinter, og ingen tegn til vår. Opp skaret til Fisklausvatnet blåste det kraftig midt imot (12-15 m/s). Vi snakket med noen på scooter som passerte oss, og de kunne melde at vinden var økende. Vi måtte derfor justere trasevalget av hensyn til sikkerheten. I stedet for den planlagte turen over Pantskaret valgte vi å renne ned langs merket scooterløype til Ørjevatnet (sidedal til Susendalen). Men først hadde vi en god pause fra vinden med lunsj inni teltet.

Det gikk lett videre opp fra Ørjevatnet, med kjekke opp- og nedoverkuler på toppen. Men det var truende, mørke skyer og vi valgte å sette opp teltet i furuåsen ovenfor Unkervatnet. Her var det også mobildekning, så vi kunne høre med guttene hvordan det går hjemme.

31 km. Sol, økende vind og mildere i dag. Overnattet i telt i lien over Unkervatnet.

Forførende kveldsfarger i vintereventyr

2.mai 2017 Teltplass «furuåsen» – Garsmark – teltplass «høyfjellspanorama» i enden av Mosvatnet

Det var ikke så kaldt i natt som de foregående nettene, og vi våknet til snø på teltduken. Vi startet dagen med å følge et scooterspor ganske bratt nedover mot Unkervatnet. Litt krevende for Jan Halvor, som har pulken på slep. Her var fascinerende mye spor etter hjort og elg, både i form av spor i snøen og avgnagde skudd og tydelige gangemerker i barken på trærne. Vi fant frem ispiggene og bant et tau mellom oss, og gikk raskt i motvind over Unkervatnet (321 moh). Det er tross alt vårmåneden mai…

Snøen var ganske våt oppover lia på andre siden. Vi fortsatte i et bølgende høyfjellslandskap med høyreiste gran og lange myrdrag innover mot Tverrelvnes. På Garsmark var det ingen hjemme i dag, og derfor ble det ingen NPL-boller på oss. Vi satte i stedet opp teltet i lien bak, eller 22 km, og hadde en god siesta med en time i soveposen. Jeg hadde migrene, men følte meg i mye bedre form da vi startet på kveldsøkten.

Vakkert, er stikkordet for denne delen av turen. Hvite vidder og flotte fjellformasjoner i blått og rosa kveldslys. I bakgrunnen tronet den spesielle fjellformasjonen Steinkjerka (908 moh).Vi satte opp teltet for natten knappe to kilometer fra svenskegrensen, og hadde panoramautsikt fra teltåpningen.

32 km. Overskyet og mildt, kaldt og klart om kvelden. Overnattet i alpint landskap i enden av Mosvatnet

Tranedans

3.mai 2017 Teltplass «høyfjellspanorama – Krutvatn – teltplass «tranemyra» ved Famvatnet

Praktfull dag på alle måter! Vi våknet i en barsk, hvit og vakker høyfjellsidyll, med ferske dyrespor like utenfor de tynne teltveggene. Vi lå i soveposene til solen hadde gitt litt lunk inni teltet. Det var en kald sno, men hva gjør vel det når det er så uendelig vakkert omkring oss?!

Ned mot Krutvatnet var det kjekk nedkjøring fra temmelig bratt og åpent til spredt bjørkeskog. Vi krysset vei 73 til Sverige, og møtte bossbilen, som hadde siste stoppested her før den snudde og dro tilbake til Norge. Etter Krutvatnet rotet vi litt med navigeringen, og fant ut at kart og kompass er lettere å navigere etter enn mikronavigering med GPS-en. Solen gav varme, og i dag opplevde vi alle typer snø og føre. Middagshvil og varm lunsj i solen bak vindsekken i dag.

Vi så ferske gaupespor i snøen etter Fiskelausvatnet. Og i synsranden nordover troner spisse tinder. Vi fant et scooterspor som vi fulgte nedover mot Famvatnet. Kjempegøy nedfart her også. Vi slo leir på en myr nede ved Famvatnet, og hadde middagen ute med stort bål under rødmende kveldshimmel. Og plutselig: Tranedans på myra! Med skarpe rop beveget de seg fra myr til myr. Det føltes som om vi sov midt i en dyrepark. Eksotisk og vakkert!

26,5 km. Kald vind, varme i solen og kald stjerneklar natt. Overnattet i telt like før Famvatnet.

Idyllisk kveld ved Famvatnet på teltplass «tranemyra»

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Siste dag i vinterfjellet!

4.mai 2017 Teltplass «tranemyra» – Famvatnet – Steikvasselv

Siste dag av vintereventyret vårt for denne gang! Teltliv om vinteren utenfor allfarvei der vi lager egne spor i snøen har vært en nydelig opplevelse som frister til gjentakelse.

Vi kom oss over Famvatnet og innover i fjellet igjen. Litt grått i dag, og «white-out». Det var store skavler og metervis med snø da vi nærmet oss Okstindan. Bratt opp der vi begge måtte ha tau i pulken for å få den med oss videre inn i et vilt og vakkert fjellmassiv.

Herlig nedkjøring igjen mot Steikvasselv. Massevis av dyretråkk fra elg og reinsdyr. Vi fulgte et scooterspor, men var blitt frarådet å passere over Røssvatnet (Norges tredje største innsjø) grunnet litt råtten is. Med litt hjerte i halsen fant vi en snøbro vi passerte nederst i elven, slik at vi kom oss over til gården Nymoen.

Håkon i Steikvasselv hentet oss med bil de siste to kilometerne, og konen Kari vartet opp med kaffe, brus og vafler til oss. Hyggelig vertskap, og deilig å sove i seng før hjemturen sørover til vår.

Håkon kjørte oss til togstasjonen på Bjerka neste morgen, da han hadde siste dag på jobb før pensjonisttilværelsen. I Trondheim skinte vårsolen, og vi hadde et par fine dager med teaterbesøk og besøk hos studentdatter Kristina og Vetle, i den nye studentleiligheten deres på Øya. Så fly hjem til Stavanger.

20,5 km. Overskyet, vind på toppene, men mildere. Overnattet i eget hus i Steikvasselv

Harde fakta:

164 km
Når: 29.april – 4.mai 2017
Hvordan: På ski med telt og pulk