Tyin – Bjorli

den

Magisk vintertur gjennom nasjonalparkene Reinheimen, Breheimen og Jotunheimen. Vi var utrolig heldige med været, og kunne nyte lange utendørs matpauser med panoramautsikt. Fantastisk med vindstille og litt varme fra skjøre solstråler, og så den gode stillheten over fjell og daler. En livsnytelse av en tur!

12.mars 2016 Bjorli (Brøste) – Pyttbua

Vi startet reisen fredag 11.mars, da vi satte bilen på Sola og tok fly til Gardermoen, deretter tog videre til Dombås for togbytte til Bjorli. Avslappende å reise med tog. Vi hadde ikke med pulk, for vi skulle overnatte i hytter på hele turen. Første natten overnattet vi i en liten campinghytte ved stasjonen, og hørte på Ski Tour Canada på radio før vi la oss om kvelden. Neste morgen tok vi taxi inn til kvistet skiløype fra startpunktet på Brøste.

Skitur inn Brøstdalen og Puttbudalen en nydelig dag med sol fra skyfri himmel. Da vi nærmet oss Pyttbua hadde jeg økende smerter bak venstre legg, og det blåste opp. Jeg sliter med prolaps i ryggen for tiden (siden november 2015), og har kontinuerlige smerter nederst i ryggen og delvis ned i foten. Vi bestemte oss derfor for å bli på hytta til neste dag.

Hytten ligger nydelig like nedenfor Puttegga (1999moh), som er høyeste fjelltopp i Møre og Romsdal. Navnet kommer av Ole Putt Kleva, som var så sur/putt at han rømte til fjells i 1657 da futen kom for å kreve inn husdyrskatt.

19 km. Sol fra skyfri himmel og økende vind. Overnattet i selvbetjente Pyttbua DNT-hytte.

13.mars 2016 Pyttbua – Veltdalshytta – Billingen

Væromslag og mildt i dag, slik at de fine spisse tindene forsvant i tett skydekke. Det var tungt føre og dårlig sikt. Delvis umerket løype i dag. Vi hadde lunsjpause og luftet tærne inne i Veltdalshytta, før vi fortsatte gjennom den vide Torddalen og langs elven Torda. Vi tok bilde med Tordkyrkja i bakgrunnen, og så på Tordeggi og bresystemet Tordsnose. Tordsvatnet fant vi også på kartet. Og samtidig tenkte vi på vår egen Tord hjemme i Stavanger!

Det ble stadig fuktigere, og til slutt regn. Nydelig nedrenning langs setre og gamle skigarder til veien til slutt. Vertinnen i Pollfoss Gjestehus ville ikke hente oss, og taxi var dyrt og lenge å vente på, så avslutningen på dagen ble 6,5 kjipe kilometer i mørket på trafikkert vei. Vi måtte stadig ta pauser grunnet smertelyn i venstre foten min.

Gjestehuset har en lang historie, og har hatt besøk av både Bjørnstjerne Bjørnson og dronning Maud. Vi var eneste gjester, og kunne nyte både ferdig varm kjøttkakemiddag, varm dusj og god seng.

40, 5 km. Overskyet, 5 plussgrader og regn siste del av dagen. Overnattet på Pollfoss

14.mars 2016 Billingen –  Sota Sæter

Deilig uthvilte stavret vi oss over et islagt gårdsrom og tok på skiene og fulgte en sykkelvei over en setergrend mot Sota Sæter. Vi hadde snakket med vertskapet på Sota Sæter, som sa at veien innover var strødd og isete. Føret var tregt, og vi måtte skikkelig stave oss nedover Bråtååsen til Morki, der maxitaxi ventet og tok oss de siste 14 km inn til hytta. Deilig hviledag, som også ble brukt til å reparere utstyr. Bare oss og en eldre kar var gjester her i natt, så vi hadde det store hyttetunet for oss selv.

11 km + 14 km i taxi. Mildt med våt snø og issvuller under. Overnattet på betjente Sota Sæter DNT-hytte.

15.mars Sota Sæter – Fortunbreen – Nørdstedalseter

Nydelig vintereventyr ventet på oss i dag! Så hva gjør vel en vond rygg og gnagsår når snøen glitrer på hvite vidder? Det gikk relativt lett opp de bratte bakkene opp mot ikoniske Tverråkyrkja. Vi fulgte kvistene til topp-punktet på Fortunbreen på 1585 moh, der vi kunne nyte utendørs lunsj i vindstille med utsyn over Breheimen og Hurrungane. Litt krevende nedkjøring, da skare og myke snøpartier vekslet hele tiden.

Flott forrevent landskap i Nørdstedalen. Der ble vi møtt med varm gløgg og duften av nybakte kanelsnurrer. Her var også et følge på fellestur fra turistforeningen. Vi fikk alle  nydelig  hjemmelaget middag av servert i den koselige stua. Rødbetsuppe med rømme, hjortegryte med potet og rosenkål og pannacotta til dessert. Råvarene er lokale. Vertinnen på hytta, Maj Britt, fortalte at sagnomsuste Dr. Arentz besøkte Nørdstedalseter rundt århundreskiftet, og rapporterte om at maten her ikke var god. Det har det blitt en forandring på! Vi fikk nydelig mat her også forrige gang vi besøkte hytta, sommeren 2015.

27 km. Sol, vindstille og 10 kuldegrader. Overnattet på betjente Nørdstedalseter DNT-hytte.

16.mars 2016 Nørdstedalseter – Sognefjellshytta

Vi nøt en deilig frokost med nybakt brød, nykokt egg og hjemmelaget sursild og rørt, kortreist syltetøy – til koselig knitring fra peisen i stua. Vi var klare for nok en dag i vintereventyret og var ute i åtte timer fra kl 9.30 til kl17.30.

Det var mye opp og ned i dag, men vindstille slik at vi kunne nyte flere lange pauser med sokketørking underveis. Vi passerte svensken som slet uten feller med pulk og telt. Mye spor etter hare og ryper. Vi rundet Sovarhaugen på sørsiden, og fikk et fantastisk skue mot Fannaråki. Siste kilometerne kunne vi gli herlig ned mot hytta, som lå og badet i kveldssol. Vi fikk rom med panoramautsikt mot rødmende Smørstabbtinder og Smørstabb-bre. Skikkelig gourmetmiddag med en virkelig flott kreasjon til dessert. Stappmette! Ingen slanketur dette, nei!

23,5 km. Sol og vindstille. Overnattet på betjente Sognefjellshytta.

17.mars 2016 Sognefjellshytta – Skogadalsbøen

Våknet med vond rygg, vond nakke, kvalme, sykdomsfølelse i kroppen, verkende hæler med åpne gnagsår, samt nervesmerter i venstre foten … Lite søvn i natt. Ryggmassasje av Jan Halvor, kalydeco, voltaren, migrenetablett og en ekstra hvil måtte til før vi kunne ta fatt på dagens etappe ca. kl. 10.45.

Nydelig nedover Vetle Utledalen. Lyset var veldig skiftende i dag, og gav vakre og spennende skyformasjoner. Våt snø og hvitt flatt lys gjorde utforkjøringene krevende. Siste del av turen gikk gjennom skog. Fiskebein gav smerter i korsryggen fordi sekken da vinglet fra side til side. I dag så vi spor etter jerv!

Skogadalsbøen er en koselig gammel hytte, som ligger nydelig ut mot brattkanten høyt oppe i Utladalen. Stuene er smakfullt pyntet til påske, og innredet med puter og pledd til levende lys. Hyggelig vertskap.

15 km. Skyet, mildt og solglimt vekslende med regn og snødrev. Overnattet på betjente Skogadalsbøen DNT-hytte.

18.mars 2016 Skogadalsbøen – Fondsbu

I natt har jeg hatt varmeflasken på venstre hofte inni soveposen, for å dempe smertene. Rommene er kalde her på Skogadalsbøen. Tidlig avgårde i dag, kl. 08, etter grøt til frokost.

Utrolig hardt og isete, så kortfellene klarte ikke jobben hele tiden. Da var det bedre å gå på beina opp de bratteste kneikene opp til den lange Uradalen. Fantastisk fjellskue! Vinden var iskald, så pausen med drytech måtte vi ha i ly av to store steiner. Vi skøytet over Uravatnet og passerte under Uranostind.

Nedover mot Eidsbugarden ble det mye ploging og skrensing, da det var både bratt og hardt skareføre. Dette er en hyttegrend med weasel og mange scootere. Vi spiste deilig middag sammen med påskegjester i dag palmefredag. Vertinne Solbjørg tok også en trall mellom hovedretten og desserten! En nydelig månelys kveld og stjerneklar natt, men vi var trøtte og la oss tidlig.

24 km. Klart med iskald vind. Overnattet på betjente Fondsbu DNT-hytte.

19.mars 2016 Fondsbu – Tyinkrysset

Vi bestemte oss for å bestille transport med weasel/beltebil det første stykket til Tyinkrysset, både pga. vonde gnagsår, nervesmerter og en litt utrivelig motvind over vannene. Det siste stykket rant vi på ski i scooterspor ned til der vi ventet på bussen til Bergen.

15 km med beltebil og 6 km på ski. Sol, snøfokk og kald vind. Buss til Bergen, der vi overnattet hos svigerfar. Vi besøkte kusine Katrine før vi fløy videre hjem til Stavanger søndag.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Vi gikk denne etappen fra Bjorli i nord til Tyin i sør. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.