Finse – Tyin

Min gode turvenninne Hege ble med meg på årets siste etappe av Norge på langs, som gikk gjennom høyfjellsterreng i Skarvheimen. Uken etter påske lå vinterfjellet og ventet på oss med hvite vidder under høy himmel. Påsketuristene hadde avsluttet skisesongen for i år, så det var god plass både i løypene og på hyttene på denne etappen.

Inger Karin og Hege i hjertet av Skarvheimen

8.april 2015 Kyrkjestølane – Sulebu
Turen startet dagen før, da vi tok buss til Bergen, og overnattet hos min gjestfrie svigermor og svigerfar.

Onsdag morgen 8.april tok vi buss videre nordover mot Tyin. Vi gikk av bussen på Kyrkjestølane (966 moh), og gjorde oss klare for dagens skitur. Vi hadde nydelig skue over Hurrungane i horisonten på hele turen innover til skieventyret.

Jeg hadde lastet ned skiløyper på GPS før vi dro. GPS-en viste en annen trasé  enn den som var kjørt opp, så vi fulgte derfor delvis inntegnet spor og delvis merket løype inn til den låste DNT-hytta Sulebu (1327 moh). Vi låste opp hytta med DNT-nøkkelen, og faktisk er det første gang jeg har gjort det!  På Sulebu strevde vi med å få fyr i ovnen, da det var dårlig trekk i pipen og veden var fuktig. Middag fant vi på proviantrommet; hytteklassikeren bacalao! Vi hadde en koselig kveld alene i hytta.
Ca. 8 km. Sol og kaldt. Overnattet på selvbetjent Sulebu DNT-hytte

9.april 2015 Sulebu – Breistølen
Jeg våknet med migrene, men vi pakket oss likevel avgårde og ut i kulden. Det var sol, men tett snøfokk rett over bakken. Nydelig! Turen startet med en god oppoverbakke som måtte forseres i sikksakk. Da vi skulle ned igjen fra 1450 moh. var det spennende med bratt og delvis smal nedkjøring til 1022 moh. på Breistølen.

Her nede i dalen hadde vi planlagt å sette opp Heges splitter nye telt for natten. Vinden hadde økt i styrke, så det var så vidt vi berget teltet fra å forsvinne bortover dalbunnen i en kraftig vindkule. Her ble det nødvendig å feste teltet godt for natten. Vi bygget opp en skikkelig levegg og gravde snømatter rundt teltet. Det var deilig å søke ly for vinden inne i teltet.  Middagen ble tilberedt på primus i dag. Og vi sovnet til lyden av blafringen i teltduken.
Ca. 18 km. Sol, vind og kulde. Overnattet i telt på Breistølen.

10.april 2015 Breistølen –  Bjordalsbu
Det ble nok en vindfull dag i fjellet. Oppover bakkene fra Breistølen ble jeg faktisk veltet overende av vinden! Hege slet med vonde gnagsår i dag. Ellers hadde vi en fin og lett skitur i nydelig høyfjellsterreng.

Vi fikk en praktfull ettermiddag og kveld i hytteveggen på Bjordalsbu (1574moh). Der var det også et følge med damer på tur og en eldre kar som gikk på tur alene i fjellet.
Ca. 13 km. Sol, vind og kaldt. Overnattet på selvbetjente Bjordalsbu DNT-hytte

11.april 2015 Bjordalsbu – Iungsdalen
Vi pakket inn gnagsårene til Hege etter beste evne, og hun tok en smertestillende og fikk mine gnagsårsokker utenpå. Så var vi klare for nok en dag på skitur i eventyrlig vakkert høyfjellslandskap. Det var skarpt skareføre, og rypene klukket i liene på vei ned mot Iungsdalen (1102 moh). Det var litt ekkelt å krysse vannet, da det var skumle åpne råker i isen flere steder.

På hytta ventet herlig stølskost med rømmegrøt og spekefat. Herlig med bevertning! Det var koselig å være tilbake på hytta, som jeg har besøkt kun på sommertid tidligere. Her har vi vært på familieleir og prøvd oss på seterdrift, og guttene mine har vært her på ungdomsleir med fiske og fluebinding.
Ca. 18 km. Sol og kaldt. Overnattet på betjente Iungsdalen DNT-hytte.

12.april 2015 Iungsdalen – Kongshelleren – Geiteryggshytta
Været var lunefullt da vi la ut på tur etter en god frokost på hytta. Innover dalen ble det stadig mer vind, og til tider ingen sikt i det hele tatt. Vi måtte flere ganger lete etter kvistene, som var nedsnødd. Noen ganger måtte jeg bruke GPS-en til å mikronavigere retningen til vi fant neste kvist! Og skistaven måtte brukes til å slå i snøen foran oss, for å være sikre på at det ikke var skumle og bratte skavler forut.

På Kongshelleren (1451 moh) hadde vi en velfortjent pause inne i varmen, og fikk tørket litt fuktige sokker og sko. Vi måtte også sørge for at noen utlendinger skrev seg inn i hytteprotokollen. Denne dagen måtte vi smøre skiene flere ganger, da temperaturen stadig skiftet og det til dels var kladdeføre. Lilla var vel best, fant vi ut.

Videre ble det bare verre føre, og skikkelig tungt over fjellet. Vi gikk og vasset i dyp nysnø, og kunne stort sett ikke se skiene. Da var det på med tette og lune luer med pelskant imens vi gikk sakte fremover i et hvitt bølgende hav av snø i bevegelse. Det var langt til hytta, og jeg måtte ta over pulken fra Hege opp bakken som vi døpte «mørdarbakken». Her var det et bokstavelig talt to steg frem og et steg tilbake.

Dårlig sikt og vind også siste stykket mot Geiteryggshytta (1232 moh), der ytterdøren var snødd igjen og vi måtte ta frem spadene og grave oss inn! Det var god plass på hytta, da vi var kun fire gjester i den store hytta.
Ca. 30 km. Skiftende med vind og snøvær. Overnattet på betjente Geiteryggshytta DNT-hytte

13.april 2015 Geiterygghytta – Omnsbreen – Finse
Det var ingen oppgåtte spor å følge i dag heller. Da vi spurte vertsfolket på Geiterygghytta om de ville kjøre opp spor, nærmest fnyste de av oss og sa at det var nok ikke aktuelt…

Vi brøytet oss frem, og det var ingen forskjell på fremdriften om det var oppover eller nedoverbakke … Vi ble derfor kjempeglade da vi traff noen som gikk motsatt vei av oss, for da hadde de gått opp spor. Men bare 5-600 meter etter at vi passerte hverandre var sporene allerede blåst igjen. Men solen skinte!

Da vi kom frem til Finse koste vi oss med mat og noe varmt å drikke på Finse 1222 før vi hadde en avslappende og vakker togtur tilbake til Bergen.
Ca. 18 km. Sol og vind. Tog fra Finse til Bergen, der vi overnattet hos svigers før vi tok buss hjem til Stavanger om morgenen 14.april. Totalt ca. 105 km på ski denne etappen.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Vi gikk denne etappen fra Tyin i nord til Finse i sør. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.