Lindesnes – Gaukhei

den

Fyret på Lindesnes august 2014. Det egentlige startstedet for NPL!

Omsider er jeg kommet frem til det egentlige startpunktet for min ferd Norge på langs fra sør til nord. Sammen med Viljar 15 år og Tord 13 år skriver jeg meg inn i den offisielle NPL-boken på Lindesnes 7.august 2014. Nå er det ingen vei tilbake! Denne etappen er gjennomført både til fots og på sykkel. Sykkeletappen gikk imidlertid i sneglefart med en varm, sårpotet labrador luntende ved siden av sykkelen…

4.august 2014 Ljosland – Gaukhei:

Jan Halvor kjørte oss til Ljosland om kvelden 3.august, og vi overnattet i telt ved veien på Ljosland. Jan Halvor dro deretter til Kjevik og videre til Oslo på jobb. Heldigvis har jeg mine to tenåringsgutter med på turen, og vår alltid turglade labrador Juni. Hun er blitt 4 år nå.

Vi fikk båtskyss over Langevatnet med en bonde, som passer på syklene våre imens vi er på fottur. Han har sauer på beite i fjellet, men da han så Juni sa han uoppfordret at » hu der kan gå uten bånd!». Juni er litt daff i varmen, så særlig sprek virker hun ikke slike sommerdager.  Turen gikk  gjennom mildt terreng i Åseral frem til den gamle fjellgården Pytten.  Det er en veiløs gård som var i aktiv drift fra 1775 til 1952. Her hadde vi lunsj utendørs. Vi tok oss god tid til å plukke både multer og kantareller underveis denne vakre sommerdagen i fjellet.

Videre gikk det oppover til steinheia Bergehei, der vi satte opp teltet. Det var deilig å gå videre med lette ryggsekker de siste  kilometerne  frem til Gaukhei. Der var det jammen kjentfolk på hytta! Vi slo av en prat og hadde en liten sjokoladepause før vi gikk tilbake til middag og en vakker sommernatt i telt.

Ca.19 km. Sol og varmt sommervær. Overnattet i telt på Bergehei

5.august 2014 Ljosland-Kylland:

Mamma og Tord er morgenfugler, spesielt på tur! Så Tord stekte herlig bacon med kantareller på stormkjøkkenet til frokost. Viljar, som liker godt å sove lenge om morgenene enten det er hverdag eller helg, fikk servert frokost på sengen: Nystekte selvplukkede kantareller med sprø bacon på lunt polarbrød, og varm kakao. Turlivet er ikke så verst!

Fottur i dag gikk tilbake til et friskt fjellbad på Langevatnet imens vi ventet på bonden som skulle frakte oss tilbake til Ljosland. Så pakket vi om ryggsekkene for å tilbringe resten av dagen på sykkelsetet. Sykkelturen gikk sammen med «snegleekspressen»  Juni. Varme sommertemperaturer, varm asfalt og hund som liker seg best i 12 grader gjorde at turen gikk fryktelig sakte, trass i syklene. Vi hadde en herlig stopp i nærbutikken, hvor vi kjøpte fersk brød og is. Sørlandet + sommervarme = stor iskrem! Vi fylte også på med mye godt å drikke i varmen.

42 km (7 km til fots + 35 km på sykkel). Sommervarmt på Sørlandet. Overnattet i telt på Kylland.

6.august 2014 Kylland-Vigemostad:

Nok en fin dag! Og turen går jevnt nedover og sørover på rolige landeveier. Vi måtte ha mange pauser for å kjøle ned vovsen vår i bekker og vannpytter underveis. Så det går så sakte at vi like godt kunne gått til fots. Men det litt herlig å slippe å bære ryggsekk disse dagene. Vi fikk også et herlig bad på en hvit sandstrand i Ågedalstø underveis. Iskrem fikk vi kjøpt i en nærbutikk i dag også.

Nå er det blitt slik at Viljar og Tord sykler i forveien, og stopper et sted for å spise ville bjørnebær og bringebær i villnisset i veikanten. Der står de klare med friske bær som belønning til en varm og sliten vovs som kommer med tungen langt ut av munnen. For Juni liker bær! Og så er vi redde for at hun skal bli overopphetet, og har hyppige avkjølende badepauser for Juni.

I dag slet hun også ut et par med poteposer, men hadde likevel såre og blødende poter om kvelden. Snille Anja og Ole Martin kom kjørende helt fra Kristiansand, og hentet Juni til gode hviledager på Sørlandet.

47 km. Sommervarmt og sol. Overnattet i telt på Vigemostad.

7.august 2014 Vigemostad-Lindesnes:

Det ble mer fart i dag da Juni ikke var med. Vi var fremme ved fyret allerede før kl. 12, og der skrev jeg meg inn i NPL-boken. Vi hadde god tid til å se oss om på området og i museet. Jan Halvor hentet oss med bil kl. 17.30, og vi dro til familien Thunes for middag og overnatting. Der møtte vi en god og uthvilt Juni, som nøt ferien med masse oppmerksomhet og kos.

43 km. Sol, litt regn og kjøligere på ettermiddagen. Overnattet hos familien Thunes i Kristiansand.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Hos familien Thunes i Kristiansand, der Juni fikk to gode feriedager med masse kos og hvile

Vi gikk denne etappen fra Ljosland til Gaukhei i nord, og deretter sør til Lindesnes. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.

Harde fakta:

Ca. 151 km
Når: 4.-7.august 2014.
Hvordan: Til fots og sykkel med telt
Hvem: Inger Karin, Viljar, Tord og Juni.