Kvilldal – Stranddalen – Haukeliseter

Kristina nyter påskesol i Kyrkjesteinsdalen mars 2015

Så var det på tide å fullføre klassikeren gjennom Ryfylkeheiene som vi begynte på for fem år siden. Det var ekstra kjekt at Tord og Kristina hadde lyst til å være med oss på påskeskituren. Kristina var blitt student og bor i Trondheim, og streikekaos gjorde at hun bare så vidt rakk hjem med fly før vi skulle kjøre til Haukeliseter palmefredag.

Tord, Kristina, Jan Halvor, Elin, Preben og Hedda navigerer mellom Haukeli og Holmavatn

28.mars 2015 Haukeli – Holmavatn – Bleskestadmoen
Vi startet fra Haukeliseter Fjellstue om morgenen palmelørdag, der vi hadde overnattet sammen med Elin, Preben og Hedda. Ettermiddagen før kjørte vi med bilen vår til Haukeli, og en ansatt skal kjøre bilen tilbake til Stavanger en av de første dagene i april.

Det var meldt økende vind, men siden turen over turistskaret til Holmavatn gikk ganske raskt, og det var mye folk på denne hytta, så bestemte vi oss for å fortsette til Bleskestadmoen. Men før det koste vi oss med fruktcoctail på Holmavatn. Utrolig hvor godt det smaker på tur!

Det ble etter hvert ganske tøft, med kraftig vind og snøføyke. Til tider var det så kraftig motvind at vi vi måtte legge oss ned på bakken om vi skulle justere noe på klærne eller spise en liten energibar! Det ble også jordmørkt og vanskelig å se konturene i landskapet. Siste kilometeren måtte vi ta frem hodelyktene, fordi det begynte å bli mørkt.
40 km. Økende vind og opphold, som etter hvert ble til kraftig vind og lett snøvær. Overnattet på selvbetjente Bleskestadmoen DNT-hytte

29.mars 2015 Bleskestadmoen – Jonstølen
Elin var kvalm og sjøsyk etter turen i snøføyka i går, og må bli på hytta en dag for å komme seg igjen. Derfor fortsatte vi fire alene sørover etter oppvask og frokost i dag. Juni hadde sovet i yttergangen i soveposen sin, og var veldig klar for å gå videre til Jonstølen, som har eget oppvarmet hunderom innendørs.

Vi fikk en fin skitur over fjellet i stølstrakter, med noen herlige nedkjøringer. Litt bratt og kronglete da vi skulle nedover langs elven mot Mostøl. Det begynte å snø da vi nærmet oss den nye, fine hytta på Jonstølen. En koselig kveld alene på hytta, med god mat, spill og lesing i stearinlys.
14 km. Stort sett opphold, litt vind. Overnattet på nye selvbetjente Jonstølen DNT-hytte.

30.mars 2015 Jonstølen – Stranddalen

Pannekakefrokost og blå morgenstemning ute i nysnøen. Vi startet ut med klister, og det førte til irriterende svære snøkladder under skiene. Vi skrapte vekk klisteret så godt vi klarte, og fortsatte på turen. I vakre Kyrkjesteinsdalen tittet også solen frem. Vi måtte gå i sikksakk opp bratta innerst i dalen. Nydelig vinterlys og hvite vidder videre innover.

Etter lunsjpausen i solen bar det litt nedover før vi skulle over Urskar. Da begynte det å snø og blåse igjen, så vi måtte til tider sjekke med stavene foran oss for å se om det gikk opp eller ned… Vi unngikk bratte skavler, men snøen blåste inn i sekkene og klærne der det var den minste åpning.

Vi ankom Stranddalen, der det ventet flott andebrystmiddag med vin og selskap. Nydelig solnedgang og utrolig mye snø her i år. Bare pipen stakk opp av snøen på selvbetjeningshytta, og bare andre etasje var synlig over snøen på hovedhytta! Heldigvis var det gravd før vi kom til hytta. Men nede i hytta var det som å sove inni en snøhule.

19 km. Sol, vind og snø. Overnattet i selvbetjente Stranddalen DNT-hytte.

31.mars 2015. Stranddalen – Kvilldal
Den siste dagen på påskeskituren ble en nydelig dag. Skituren gikk lett og fint med herlige nedkjøringer ned til hytteområdet i Kvilldal.
6 km. Sol og kaldt. Taxi, ferje og buss hjem fra Kvilldal

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Vi gikk denne etappen fra Haukeli i nord til Kvilldal i sør. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.