Haukeliseter- Finse

Nydelig påskesol på skitur mellom Litlos og Hellevassbu april 2014

Påsken 2014 var det på tide å ta skikkelig fatt på Norge på langs-prosjektet mitt, etter de to første etappene som var i 2010 og 2012. Mann, hund og våre to yngste barn, Tord 13 år og Viljar 14 år, ville bli med på klassikeren over Hardangervidda fra Finse til Haukeliseter.  Forberedelser innebar å bake masse energirikt bjørnebrød til niste underveis, og ringe farfar i Bergen for å høre om han ville ha et lite besøk før skituren vår startet.

Ikke bare sol på Hardangervidda påsken 2014

11.april 2014 Finse – Krækkja
Vi startet turen med kjøretur til Bergen om kvelden torsdag 10.april, og overnattet hos svigerfar/farfar. Fredag tok vi morgentoget til Finse, og startet skituren sørover med ganske tunge sekker. Vi hadde planlagt å bære med oss all mat vi trengte underveis utenom middagene. Det var tungt føre med lite glid, så turen til Krækkja palmefredag ble ganske lang. Men fjellet er vakkert i all slags vær og selv om føret er trådt, så øynene fikk vakker hvile imens resten av kroppen jobbet seg fremover kilometer for kilometer.

På Krækkja var det fullt, men vi fikk overnatte i eget lite husvære med ovn og bur til Juni. Juni liker alltid å dele rom med oss, så det var stas. Vi fikk deilig middag til andre bordsetning i spisestuen før vi kunne ta kvelden. Før vi sovnet fikk vi melding fra Mathilde i Oslo om at hun og de andre koristene i VIVA var kommet videre til finalen i Norske Talenter i kveld!
25 km. Mildt og opphold. Overnattet betjente Krækkja DNT-hytte

12.april 2014 Krækkja – Stigstuv
Fint over Hardangervidda. I dag krysset vi riksvei 7 ved Halne fjellstue. Det ble tyngre med mer vind da vi fortsatte oppover vidda på andre siden. Juni ble full av fuktig snø i pelsen, da det blåser og føyker mest nede langs bakken. Vi fikk likevel noen fine solglimt innimellom.

Det var veldig fullt på Stigstuv, på grunn av at folk ikke ville gå videre i den sterke vinden. Vi fikk overnatte på loftet i uthuset. Juni sov nedenfor trappen ved siden av noen frysebokser som gav litt varme til en frossen hundekropp. Guttene spilte sjakk og brettspill med andre gjester på hytta, der man måtte kjempe for å beholde sitteplassen i stua når man først hadde fått et sete! Tord nyter bjørnebrød med nugatti, som er blitt en ny favoritt av en energibombe!
19 km. Overskyet og 12-16 m/s vind. Overnattet på betjente Stigstuv

13.april 2014 Stigstuv – Sandhaug
I dag kledde vi oss godt med snøbriller, vindtette luer, hetter og dobbel buff i halsen før vi begav oss ut langs kvistene i blesten.  Mange påsketurister ble værfaste igjen på Stigstuv, mens vi strevde oss fremover i sterk side-motvind. Over oss var det blå himmel, mens langs bakken var det et hvitt inferno. Vi gikk parvis to og to, slik at guttene fikk litt ly for vinden fra oss som har større kropper. Da vi hadde en liten matbitstopp blåste det så kraftig at jeg nesten ikke klarte å reise meg opp igjen. Det ble endatil fiskebein i nedoverbakkene her som det vanligvis skal være så lett og raskt å gli avgårde.

Da vi kom frem til Sandhaug var det godt å høre at vertskapet der ventet oss, og hadde fått beskjed fra Stigstuv om at vi var på vei. Snøen snek seg inn over alt i klær og sekk. Juni var full av is og snø i pelsen og selen sin. Da var det godt å legge seg inn på hunderom inni sin egen lille sovepose. Vi koste oss med bøker fra hyttebiblioteket og god middag på trivelige Sandhaug.
19 km. Klarvær, snødrev og 16-20 m/s vind. Overnattet på betjent Sandhaug DNT-hytte.

14.april 2014 Sandhaug – Litlos
Endelig kom sola! I dag var det bedre gli, mindre vind og flere solgløtt underveis. Vi koste oss med å lese i turbøker på Litlos også. Juni måtte sove i uthus her. Vi har fremdeles bjørnebrød igjen, så det ser ut til å holde til både frokost og lunsj helt til Haukeli.
25 km. Overskyet med solgløtt og litt vind. Overnattet på Litlos betjent DNT-hytte

15.april 2014. Litlos – Hellevassbu – Haukeli
Drømmedag i vinterfjellet! Endelig kom den dagen vi alltid ser for oss når vi planlegger langtur på ski i fjellet! Skarpt føre og sol. Vi startet tidlig, før kl. 08 i dag. Vi følte oss i storform da vi ankom Hellevassbu, og hadde en pause for å lufte føtter og spise noe varmt før vi bestemte oss for å fortsette mot Haukeli. Vi ankom Haukeli i nydelig kveldssol, og rakk akkurat luksus treretters påskemiddag.
46 km. Sol, kaldt og vindstille. Overnattet på Haukeliseter Fjellstue betjent DNT-hytte. Tidlig neste morgen tok Jan Halvor buss til Bergen, hvor han hentet bilen og kom og hentet oss for hjemreise på ettermiddagen. Det ble totalt 134 km på ski.

Mellom Hellevassbu og Haukeliseter april 2014

Vi gikk denne etappen fra Finse i nord til Haukeli i sør. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.