Suleskarveien-Stranddalen- Kvilldal

På vei mot Kringlevatn mars 2010

Endelig er jeg i gang! Den gamle drømmen om å gå Norge på langs skal realiseres og første etappe blir på ski gjennom Ryfylkeheiene sammen med alle mine kjære!

Barna er Tord 9 år, Viljar 10 år, Mathilde 13 år og Kristina 15 år. Min kjære ektemann Jan Halvor er skeptisk til prosjektet, men har lovet å være med på de etappene som er kjekkest! Jeg har lovet at familien skal få en hundevalp om de er med på å oppfylle mammas turdrøm. Valpen er bestilt fra Sunnmøre, og er født 9.mars. Hun er en gul labradorvalp som skal komme hjem til oss i mai.

Labradorvalpen Juni kommer til oss 10. mai 2010

26.mars 2010 Kvilldal – Stranddalen

Palmefredag tok vi buss, ferje, buss og taxibuss fra Stavanger til startsted for årets påsketur og første etappe av mammas store drøm: Norge på langs. Svært lite snø denne vinteren gjorde at turen måtte starte i Kvilldal i stedet for på Haukeli, som vi opprinnelig hadde planlagt. Hele løypa fra Haukeli til Ådneram var ikke kvistet, og på flere dagers skitur med barna i vinterfjellet fristet det ikke å gå utenom kvisteløyper.

Lite snø medførte at den tunge og stappfulle pulken måtte bæres de første kilometerne. Siden dro vi pulken over lyngrabber og spredte snøflekker i terrenget, og fulgte stort sett sommerløypa inn mot Stranddalshytta. Vel fremme på hytta var det skikkelig kaldt, og det tok tid å få varme i stua. Det var en stund siden det hadde vært folk på hytta. Vi koste oss med høytlesning i sofaen, med tepper og lue på.

6 km. Kaldt og opphold. Overnattet i selvbetjente Stranddalen DNT-hytte.

27.mars 2010 Stranddalen – Vassdalstjørn

Kald morgen. Guttene koste seg med skikjøring på skavlene rundt hytta før vi startet dagens etappe. Før vi kom inn på Blåsjø koste vi oss med bålpause med osteskiver på bålet. Det ble tungt og langt å krysse Blåsjø, så vi var ganske trøtte da vi ankom Vassdalstjørn. Barna fikk velge middag fra proviantlageret, og alle hjalp til med å fyre opp, lage mat og vaske opp. Koselig! Vi var alene på denne hytten også.
22 km. Kaldt og opphold. Overnattet i selvbetjente Vassdalstjørn DNT-hytte

28.mars 2010 Vassdalstjørn – Hovatn – Storsteinen

Mathilde og mamma våknet før de andre i familien, og hadde en deilig morgenstund med levende lys og knitrende fyr i ovnen. Vi krøllet oss sammen i sofaen og leste i blader og bøker. Ute var det nydelig vinterlys over hvite vidder.

Vi startet ut i fint vær, og så en liten flokk med villrein i det fjerne. De hadde spist av kvistene som viser veien over fjellet. Vi hadde lunsjpause i hytta på Hovatn. Deilig å ta av seg skistøvler og spise inne i varmen. Da vi fortsatte skituren ble det etter hvert mildere i været.  De siste kilometerne inn mot Storsteinen strevde vi oss fremover i tett snødrev og  skikkelig tungt kladdeføre.  Kristina og mamma fikk seg noen solide gnagsår på hælene i dag. På Storsteinhytta traff vi de første folkene utenom oss selv i fjellet, nemlig noen fra Røde Kors som holdt til i hytten ved siden av.
24 km. Sol, og siden mildt med tett snødrev. Overnattet på selvbetjente Storsteinen DNT-hytte.

29.mars 2010 Storsteinen – Kringlevatn

Før vi kunne gå ut i vintereventyret i dag, måtte både Kristina og mammas hæler plastres og kanter bygges opp rundt åpne, verkende sår. Likevel ble det en nydelig dag i fjellet, med bølgende lette snøflak i bevegelse langs bakken. Ruten gikk i et naturskjønt område ned til Kringlevatn. Vi nøt den korte etappen i dag, og hadde krefter igjen til å kose oss med telemarkssvinger i bakken utenfor hytta før solen gikk ned.

Inne i hytta hadde det vært noen før oss: Musene! Det var spor etter en skikkelig musefest både i kjøkkenet og på proviantrommet, der de hadde forsynt seg skikkelig. Endatil hermetikk og toalettruller hadde de gnagd på. Vi vasket, og kokte på bestikk og skylte tallerkener og gryter før vi tok dem i bruk. Innekos med kortspill, gamle Donaldblader og årbøker. Men da vi skulle legge oss og mørket senket seg over hytta, så startet muselevenet langs lister og i kroker på gulvet i hytta…
12 km. Sol og litt vind. Overnattet på selvbetjente Kringlevatn DNT-hytte.

30.mars 2010 Kringlevatn – Storevatn – Taumevatn

Vi våknet opp til mye vind i dag. Jeg stekte en haug med pannekaker før frokost i dag. Det er populær niste på tur! Ute i vinden gikk det til dels ganske fort nedover. Vi hadde et kort stopp i le av en stor stein, og da spiste vi pannekakenisten.  På Heiberghytta Storevatn var det hyttevert og rovere. Vi laget oss varm suppe til lunsj, før vi gikk ut i snøføyka igjen.

Vi kjempet oss over vannet nedenfor hytta, og moret oss med å la vinden skyve oss oppover bakkene fra vannet igjen. Kristina var uheldig og mistet kontrollen i et sterk vindkast. Hun ramlet med kneet midt på en skarp stein som stakk opp av snøen. Blod og smerte, vi støttet jenten vår slik at hun fikk sette seg på pulken. Så slo vi opp vindsekken, og krøllet oss tette sammen inni vindsekken.

Pappa Jan Halvor ble sendt ut etter hjelp, og i den tette snøføyken måtte han faktisk bruke back-track-funksjonen på GPS-en for å finne veien tilbake over vannet til Storevatn-hytta. Der fikk han hjelp av roverne, som akkurat var klare for å kjøre tilbake til Ådneram. Roverne kjørte Kristina til Taumevatn, og der fant de frem førstehjelpssaker og stripset kuttet i kneet.

Vi andre strevde videre i vind og whiteout. Det var spesielt vanskelig å få tak med ski og staver i vinden på blankisen på vannet ved hytta. Det var deilig å komme til en oppvarmet hytte. Vi koste oss sammen på den store, fine hytta om kvelden.
18 km. Solgløtt, mye vind og snøføyke. Overnattet på selvbetjente Taumevatn DNT-hytte

31.mars 2010 Taumevatn –  Suleskarveien/ Ådneram

Kristina hadde en del vondt i natt, og klarer fremdeles ikke gå med det vonde kneet. Vi fikk kontakt med Røde Kors via nødsenderen på hytta. De kom og fraktet Kristina trygt og godt nedpakket til Røde Kors-hytta på Sinnes. Viljar fikk akutt vondt i foten han også, og haltet fælt imens Kristina ble pakket ned i sleden. Det var to scootere i følge, så da fikk guttene våre også være med bakpå snøscooterne. Det var stas!

Mathilde, mamma og pappa gikk på ski til Flatstøldalen, der det var så lite snø at skiene måtte bæres ned til Ådneram. De andre tre koste seg med spill og sjokolade på Røde Kors-hytta.
13 km. Overskyet og mildt. Tok buss hjem til Stavanger fra Sirdal.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Vi gikk denne etappen fra Kvilldal i nord til Ådneram i sør. Siden etappen er en del av NPL i retningen Lindesnes til Nordkapp, så følger overskriften på etappen alltid retning sør mot nord.

Harde fakta:

Ca. 95 km.
Når: 26.-31.mars 2010
Hvordan: På ski med pulk
Hvem: Inger Karin, Jan Halvor, Kristina, Mathilde, Viljar og Tord.